Socialt Ansvar

Acting Responsilbly and with Integrity

För Gore® Fabrics är det en naturlig del av företagskulturen att agera ansvarsfullt. Vi tar ansvar för miljön och behandlar våra medarbetare och partners rättvist.

Gores uppförandekod

Vi strävar efter att uppfylla våra kunders behov genom våra innovativa, pålitliga produkter och samtidigt förbättra samhället vi lever och arbetar i.

Vi har i alla tider fattat beslut utifrån ett långsiktigt perspektiv. Dessa värderingar är grunden för vår företagskultur. I linje med dessa värderingar, som överensstämmer med branschspecifika krav, har vi sammanställt och arbetar utifrån ”Gore® Fabrics riktlinjer för socialt ansvar”. Där fastställs vad vi förväntar oss i form av rättvisa arbetsvillkor, goda arbetsförhållanden samt hur vi ska uppfylla alla krav som ställs av lagar och regler. Förutom att vi inom Gore® Fabrics ska följa dessa riktlinjer förväntar vi oss att våra leverantörer, affärspartners, distributörer och alla andra som representerar företaget håller samma nivå när det gäller socialt ansvar.

Ladda ned Gore® Fabrics riktlinjer om socialt ansvar

Great Place to Work

Gore® is among the World’s Best Multinational Workplaces, according to the ranking of the Great Place to Work® Institute. We have received "Best Workplace" recognition for many years, in many regions of the world.

På Gore® är vi mycket stolta över vår företagskultur och inser vilken oerhört stor del den har i företagets framgång. Genom att främja en miljö där människor känner sig motiverade och engagerade i sitt arbete, är vi bättre rustade att utnyttja våra resurser för att skapa innovativa produkter som verkligen gör skillnad i världen.

TERRI KELLY

vd på W. L. Gore® & Associates

Om Great Place to Work®:

Great Place to Work®, med huvudkontor i San Francisco, är ett globalt forsknings-, konsult- och utbildningsföretag som hjälper organisationer att identifiera, skapa och bibehålla en bra arbetsplats genom att utveckla en kultur som bygger på tillit. Great Place to Work® hjälper företag, ideella organisationer och offentlig verksamhet i 51 länder.

 

Om listan ”Världens bästa multinationella arbetsplatser”:

På Great Place to Work®:s årliga lista ”Världens bästa multinationella arbetsplatser” rankas de 25 globala företag som är bäst att arbeta för. För att kvalificera sig måste företagen ha utsetts till en bra arbetsplats på minst fem av Great Place to Work®:s nationella listor, ha minst 5 000 anställda världen över varav minst 40 procent av medarbetarna ska vara placerade utanför företagets hemland.

Corporate Social Responsibility

Våra medarbetare stöder många sociala projekt runtom i världen. Projekten startas oftast på initiativ från våra medarbetare. Personliga initiativ ligger i linje med den kultur vi har på Gore® och Gore® stöder sådana projekt. Ett urval av våra CSR-projekt kommer att visas på denna sida.

Stöd till miljöutbildning i USA: Friends of Camp Colton (FCC)

Friends of Camp Colton (FCC) är en ideell välgörenhetsorganisation som startades för att stötta Camp Coltons miljöprogram och utbildningssatsningar. Camp Colton är ett empiriskt miljöutbildningsprogram i Flagstaff, Arizona.

2014 blev Gore® främsta sponsor för det årliga Agassiz-loppet i Flagstaff. Deltagarna tävlar för att samla ihop pengar till FCC. Medarbetare från flera olika divisioner samarbetade för att anordna loppet. Man uppnådde målet om att samla in 40 % mer, och totalsumman blev 30 000 USD.

 

United Way: Förbättrar livsvillkoren i USA

United Way strävar efter en värld där alla individer och familjer uppnår sin fulla potential med hjälp av utbildning, stabil inkomst och ett hälsosamt liv. Man strävar efter att förbättra människors livsvillkor genom att organisera och samordna olika hjälpinsatser i samhället. Gore® är aktiv medlem i United Way-programmet. 2014 bidrog våra medarbetare med cirka 650 000 USD till den ideella organisationen i USA. Precis som man har gjort i över femton år matchade Gore® alla gåvor mellan 25 och 10 000 USD, vilket gjorde att slutsumman landade på över 1,3 miljoner USD. – Med hjälp av kampanjen kan Gore® stötta projekt som är viktiga för medarbetarna och hjälpa till att behandla de underliggande orsakerna bakom några av våra största samhällsproblem, sa Kent Smith, som anordnade det östra klustrets kampanj 2014 tillsammans med Cindy George och Dave Holsten. United Way-rörelsen berör Gores två stora anläggningar i USA: Gore® rankas som främsta företagsdonator i Flagstaff, Arizona, samtidigt som vi förra året hyllades av United Way i Delaware för vår 94-procentiga ökning av insatser från våra anläggningar i östra USA under en fyraårsperiod.

Chesapeake Wilderness Institute (CWI)

Programmet Chesapeake Wilderness Institute (CWI) är en utbildningssatsning som uteslutande äger rum utomhus och som utformats för att väcka studenters intresse för naturen. Gore® är sponsor för CWI:s NorthBay i USA, ett intensivt äventyr på fem dygn med fyra övernattningar där man kombinerar vildmarkskunskaper med självkännedom. NorthBay vill att eleverna ska ifrågasätta sin egen tillvaro och världen omkring dem. Med vildmarken som läromedel lär man ungdomar att tänka kritiskt kring hur deras attityder och handlingar påverkar naturen omkring dem, och deras framtid. Under veckan på NorthBay deltar studenterna i undersökningar av ekosystemen i Chesapeake Bay, som hjälper dem att göra rätt val när det gäller det de ser och upplever i miljön omkring dem. Det gör att de får nytt perspektiv på sin vardag och lär sig hur viktigt det är att ta bra beslut.

Shenzhen, Kina: Stöd till en statsfinansierad skola i Guizhou-provinsen

Medarbetarna i Shenzhen tar socialt ansvarstagande på stort allvar. För att visa sitt engagemang har de inrättat en ”välgörenhetskommitté” som driver flera långsiktiga initiativ som plantering av träd, uppsamling av skräp i naturen och klädinsamlingar till förmån för behövande.

Fokus för välgörenhetsprogrammet är att hjälpa skolor i fattiga områden. Sedan 2013 har anläggningen i Shenzhen samarbetat med en skola i ett svårtillgängligt område som ligger fyra timmar från närmaste stad. Vivian Yang, medarbetare i Shenzhen, förklarar: – I och med urbaniseringen lockas tusentals yngre till städerna, samtidigt som deras barn får stanna kvar hos far- eller morföräldrarna i byarna. Enligt beräkningarna har närmare 20 miljoner barn i Kina lämnats kvar av föräldrarna. Det har blivit ett socialt problem. Eleverna blev överförtjusta över gåvorna i form av skolväskor, skrivmaterial, pennskrin, kartor, böcker och sportutrustning. Gore® planerar nu att intensifiera samarbetet genom att organisera interaktiva aktiviteter som musik, idrott eller språkundervisning.

Medarbetaren Simon Liao kommenterar: – Genom att besöka skolorna får vi möjlighet att se saker ur elevernas och lärarnas perspektiv samtidigt som de har nytta av vårt stöd. Genom dessa möten får eleverna tillgång till mängder av ny information som ger dem ökade kunskaper om världen runt omkring dem.

Bergwaldprojektet i Alperna

Gore® har deltagit i Bergwaldprojektet i Bayerska alperna, där omkring 6 000 träd planterades och runt 3 km stigar skapades. Sedan 2009 har Gor e erbjudit sina medarbetar e möjligheten att engagera sig i miljöskydd och naturvård. En gång om år et träffas upp till 20 intr esserade medarbetare för ett fyradagarsprojekt under ledning av en expert. Projektet leds och samor dnas av välgörenhetsprojektet Bergwaldprojekt e.V., som har organiserat volontärarbete inom naturvård över hela Tyskland i nästan 20 år.

Grön och miljövänlig vandring i Kina: Kampanjen ”Gör den Himmelska sjön ren”

I september 2014 tog filantropen Shiyilang med sig GORE-TEX-kunder och naturfotografen Geng Dong till Nam Co, Himmelska sjön, för att delta i kampanjen ”Gör den Himmelska sjön ren” och för att bidra till att skydda och bevara Damxung-regionen genom att anordna en grön och miljövänlig vandringsresa Under den sex dagar långa utflykten vandrade teamet genom urskogen, utforskade en religiös plats, plockade skräp i området kring Himmelska sjön och tog med sig miljövänliga uppvärmningssystem och skrivmaterial till en lågstadieskola i Nam Co-området. Teamet delade även ut tvåspråkiga miljöbroschyrer på kinesiska och tibetanska till turister och lokalinvånare, med målet att förmedla miljötänk till en bredare grupp turister och att ge tibetanerna ökad förståelse för konceptet. Satsningarna hyllades av de lokala myndigheterna, och teamet tilldelades titeln ”Pionjärer inom miljöskyddsarbete” av Environmental Protection Bureau i Damxung.

Projektet ”cykla till jobbet” donerar till lokala välgörenhetsorganisationer

2015 är det tioårsjubileum för satsningen ”cykla till jobbet”. Sedan projektet startade 2005 skänker Gore® 10 eurocent för varje kilometer som en medarbetare i Tyskland cyklar till jobbet. Mellan 2006 och 2014 har våra medarbetare cyklat över 41 000 mil, vilket innebär att mer än 41 000 euro har donerats till lokala välgörenhetsprojekt i Tyskland, som Salberghaus i Putzbrunn och Caritas barnby i Irschenberg. Målet för 2015 är 9 000 mil, vilket skulle innebära en totalsumma på 50 000 euro i donationer.

Gore® stöder Arc’ter yx Birds Nest project

Även under 2013 engagerade sig Gore® i en rad sociala projekt, bland annat tillverkaren Arc’teryx världsomfattande kampanj ”Birds Nest”. Under en helg tillverkade frivilliga från Globetrotter i Köln regnponchos för hemlösa med hjälp av GORE-TEX-stuvbitar från Arc’teryx produktion av GORE-TEX-jackor i företagets anläggning i Vancouver, Kanada. De vind- och vattentäta regnplaggen skänktes till Gulliverprojektet, som senare delade ut dem till hemlösa i Köln.

Miljöansvar

På Gore® Fabrics är vi fast beslutna att minska verksamhetens miljöpåverkan genom ett ansvarsfullt agerande i hela värdekedjan.

Ansvarsfull användning av perfluorerade ämnen

Perfluorerade ämnen har en rad unika egenskaper. Många av dem används i industrin, i livsmedelshantering och i konsumentprodukter.